45-120 zł
Georges Bizet
Carmen
Premiera
Arcydzieło światowego repertuaru operowego – brawurowa hiszpańska ekspresja, poruszająca do głębi historia miłosna i genialna, rozpoznawalna przez wszystkich muzyka.
To tragiczna historia trójkąta miłosnego na tle hiszpańskiej scenerii, z fantastycznymi, znanymi wszystkim melodiami i świetne libretto – autentycznie poruszająca love story. I bohaterka, jedna z pierwszych operowych feministek, kobieta, dla której wolność jest najważniejsza.
Carmen – chyba nie ma na świecie opery, która budziłaby więcej skojarzeń, której echo słyszał każdy, przynajmniej w kręgu kultury europejskiej.
Historia wspaniałej, wolnej kobiety w momencie swego powstania budziła sprzeciw; pomysł, by główną bohaterką była zwykła Cyganka, która podejmuje decyzje dotyczące swojego życia tylko i wyłącznie w oparciu o własną wolę, okazał się zbyt rewolucyjny dla premierowej widowni. Pierwsze wystawienie opery w 1875 roku zakończyło się spektakularną klęską, ale już kolejne spektakle odwróciły złą passę. Zaczął się triumfalny pochód Carmen przez wszystkie sceny operowe świata.
Zastanawia, co tak naprawdę przyciąga widzów: czy historia trójkąta miłosnego, czy intrygująca, hiszpańska sceneria, czy fantastyczne, znane wszystkim melodie, czy świetne libretto – autentycznie poruszająca, prawdziwa love story. Powodem może też być jedyna w swoim rodzaju bohaterka – jedna z pierwszych operowych feministek, kobieta, której sednem istnienia i najważniejszą życiową filozofią jest wolność. Carmen może być współczesną idolką – jest odważna, inteligentna, honorowa, wierna sobie, a przy okazji seksowna: doprawdy trudno wyobrazić sobie bardziej wybuchowy koktail!
Być może w niej właśnie widzowie odnajdują swoje tęsknoty za prawdą, za wolnością, za niezależnością, za prawdziwą miłością –za tymi wszystkimi wielkimi słowami, których w codziennym życiu nie używamy, a za których obecnością niezmiennie tęsknimy.
W naszym świecie wciąż są żołnierze tęskniący za kobietami, są kobiety, które wychodzą z pracy na przerwę na papierosa, są dzieci bawiące się w wojnę, są outsiderzy, romantycy, są pobożne dziewczyny z oazy i są sportowi idole. O nich chcemy opowiedzieć, w ich gorący, hiszpański świat chcemy się zanurzyć tak głęboko, jak głęboko mogą dotknąć nuty napisane przez Bizeta, tak daleko, jak daleko poprowadzić nas może prąd tej genialnej muzyki.
Ewelina Pietrowiak, reżyser
Projekt plakatu: Maciej Mizgalski
Georges Bizet (1838-1875)
Carmen
Opera w czterech aktach
Libretto: Henri Meilac, Ludovic Halevy wg noweli Prospera Merimee
Prapremiera: 3 marca 1875 r. Opéra-Comique w Paryżu
Oryginalna wersja językowa z polskimi napisami
Premiera obecnej realizacji: 7 października 2016 r.
Kierownictwo muzyczne | Vladimir Kiradjiev |
Reżyseria, scenografia | Ewelina Pietrowiak |
Kostiumy | Katarzyna Nesteruk |
Choreografia | Artur Żymełka |
Reżyseria świateł | Łukasz Różewicz |
Przygotowanie chóru | Małgorzata Bornowska |
Przygotowanie chóru dziecięcego | Agata Czekalińska / Julita Jabłonowska |
Współpraca muzyczna | Franck Chastrusse Colombier |
Asystent reżysera | Mirosław Kosiński |
Carmen | |
Don José | |
Escamillo | |
Micaëla |
|
Frasquita | |
Mercédés | |
Dancairo | |
Remendado | |
Zuniga | |
Moralés | |
Orkiestra, Chór i Balet Opery na Zamku | |
Chór dziecięcy Opery na Zamku | |
Dyrygent | |
Inspicjentka |