15, 25 zł
(miejsca nienumerowane)
Francis Poulenc, Charles Gounod
Koncert wielkopostny
Bilety (normalne i ulgowe) do kupienia online i w kasie opery, od wt. do pt. w godz. 12-18.
W sobotę 27 marca kasa opery czynna od godz. 11.
Żaden czas na rozważania dotyczące cierpienia, jego sensu i istoty nie wydaje się w życiu chrześcijanina bardziej ku temu sposobny niż okres Wielkiego Postu. Kontemplacyjne, pełne wdzięku i urody dzieło Ch. Gounoda oraz niezwykle emocjonalne utwory na chór a cappella F. Poulenca idealnie wpasowują się w pasyjny nurt, w którym śmierć jawi się jako nieodzowny element zmartwychwstania.
Cztery motety na czas pokuty (Quatre motets pour un temps de pénitence) Francisa Poulenca to cykl utworów na chór mieszany a cappella o tematyce związanej z wydarzeniami Wielkiego Czwartku oraz Wielkiego Piątku, a zatem męki i śmierci Jezusa Chrystusa. Teksty poszczególnych utworów zaczerpnięte zostały z Pisma Świętego, zaś kompozytor nadał im kształt dźwiękowego obrazu.
Pracę nad Requiem C-dur rozpoczął Gounod w 1889 roku, poruszony śmiercią swojego niespełna pięcioletniego wnuka Maurice?a. Prawykonanie utworu odbyło się w 1894 roku, w rocznicę śmierci kompozytora. W gazetach pisano wówczas: "Muzyka sakralna osiągnęła jeszcze jedno arcydzieło".
Francis Poulenc (1899-1963), jeden z czołowych przedstawicieli Les Six – Grupy Sześciu, tematyką sakralną zainteresował się dopiero w 1936 roku. Nawrócenie, jakiego wówczas doznał, spowodowało zwrot w jego twórczości, której odrębny rozdział stanowiła odtąd muzyka religijna. Quatre motets pour un temps de pénitence, czyli cykl motetów na czas pokuty powstał między lipcem 1938 a styczniem 1939 roku, a zatem niedługo przed wybuchem II wojny światowej. Temat męki Chrystusa ujął kompozytor w zwięzłą formę motetu za pomocą klarownej, oryginalnej i niezwykle przejmującej melodyki, niczym muzyczny obraz ilustrującej zawarte w niej treści.
Charles Gounod (1818-1893), zainteresowanie muzyką sakralną wykazywał przez całe życie, począwszy od swoich pierwszych kompozycji, co niewątpliwie związane było z żarliwą wiarą kompozytora oraz tęsknotą za życiem w stanie duchownym. Pracę nad Requiem C-dur na chór mieszany, kwartet solistów, orkiestrę i organy, rozpoczął w 1891 roku. Było to ostatnie dzieło kompozytora. Mimo formy tematycznie związanej ze śmiercią, kompozycja Gounoda przepełniona jest nadzieją i wiarą w zmartwychwstanie. Cytując słowa Andre Charleta: Wszystko jest melodyjne, zrozumiałe, ufne i spokojne w tej kompozycji, wypełnione pociechą i światłem.(?) To jest wolne, niekończące się "berceuse", jakby Gounod zapraszał cały rodzaj ludzki do pójścia za sobą drogą pełną chwały do wieczności na granicy ciszy.
Francis Poulenc
Cztery motety na czas pokuty (Quatre motets pour un temps de pénitence)
na chór mieszany a cappella
- Timor et tremor
- Vinea mea electa
- Tenebrae factae sunt
- Tristis est anima mea
Charles Gounod
Requiem C-dur
na solistów, chór, kwintet smyczkowy, harfę i organy
- Introit et Kyrie
- Dies irae
- Sanctus
- Benedictus
- Pie Jesu
- Agnus Dei
Marzena Wiencis-Mamrot – sopran | |
Małgorzata Zgorzelska – alt | |
Marcin Scech – tenor | |
Grzegorz Pelutis – bas | |
Olga Bilas – organy | |
Chór i Orkiestra Opery na Zamku w Szczecinie | |
Małgorzata Bornowska – dyrygent | |
Maria Malinowska-Przybyłowicz – inspicjent |