Philip Glass
Proces - online
Premiera
Zachęcamy do obejrzenia nagrania opery, której polska premiera odbyła się 19 stycznia 2019 r. w Operze na Zamku.
Spektakl wyemitowany zostanie online za pośrednictwem strony internetowej oraz kanału YouTube 13 grudnia o godz. 20.00.
Mecenasem premiery online jest BMW Bońkowscy.
Józef K. ? nam współczesny. Zamożny, wykształcony, osiągnął zawodowy i towarzyski sukces. A jednak coś go dręczy. Przegląda się w rzeczywistości jak w lustrze i ta rzeczywistość go mierzi. Byle jakie relacje, byle jacy ludzie. On sam przed sobą w tym lustrze ? także czuje się byle jaki. I nie ma z tej sytuacji ucieczki. Czuje się schwytany. Czuje się winny...
Metaforę samotności i słabości człowieka, zawartą w mrocznej powieści Franza Kafki, znakomicie wykorzystał w swojej kameralnej operze słynny współczesny kompozytor Philip Glass, nominowany do Oscara i zdobywca Złotego Globu. Premiera Procesu odbyła się w Royal Opera House w Londynie w 2014 roku w koprodukcji z Music Theatre Wales. Libretto napisał wybitny reżyser i scenarzysta, zdobywca Oscara, Christopher Hampton. Muzykę w Procesie charakteryzuje ogromne napięcie. Philip Glass, oszczędny w środkach muzycznego przekazu, stosuje powtórzenia, rytmy wzmagające poczucie strachu i absurdu: ?Myślę o swoich kameralnych operach jak o bombach neutronowych ? małe, ale z potężną siłą rażenia?.
Recenzja ze światowej premiery Procesu w Music Theatre Wales, Linbury Studio Theatre, Royal Opera House, 2014 r.:
"... przejmująco nastrojowa koncepcja, idealnie uzupełniona przez partyturę. Niespokojne, dudniące rytmy Glassa wzmacniają poczucie nieuchronności przewijające się przez narrację, jednocześnie ukazując bezduszność biurokracji tak mocno krytykowaną w powieści. Ten kompozytor potrafi insynuować bez nalegania, pozwala napięciu szemrać nie doprowadzając do wrzenia, zupełnie jak u Kafki. Zostawia nas w poczuciu, że coś upiornego czai się na granicy naszego pola widzenia. [...] przerasta wszelkie oczekiwania. Werdykt? Nie do przegapienia".
Hannah Nepil, The Financial Times.
Projekt plakatu: Lex Drewiński
Philip Glass
Proces
Opera kameralna w dwóch aktach do libretta Christophera Hamptona opartego na powieści Franza Kafki
Prapremiera: 10 października 2014 r., The Music Theatre Wales, Londyn, Linbury Studio Theatre, Royal Opera House
Polska prapremiera: 19 stycznia 2019 r., Opera na Zamku w Szczecinie
Oryginalna wersja językowa z polskimi napisami.
Wykonania odbywają się z materiałów wydawnictwa Chester Music Ltd. i za zgodą Dunvagen Music Publishers, Inc
Kierownictwo muzyczne | Jerzy Wołosiuk |
Reżyseria | Pia Partum |
Scenografia, multimedia, reżyseria świateł | Wojciech Puś |
Kostiumy | Wojciech Dziedzic |
Ruch sceniczny | Agnieszka Dmochowska-Sławiec |
Konsultacje kaskaderskie | Andrzej Słomiński |
Asystent dyrygenta | Mateusz Rusowicz |
Asystent kostiumografa | Emil Wysocki |
Józef K. | Christian Oldenburg |
Panna Bürstner | Leni | Anna Farysej |
Pani Grubach | Gosha Kowalinska |
Praczka (żona Woźnego sądowego) | Sandra Klara Januszewska |
Titorelli | Siepacz | Student (Bertold) | Pavlo Tolstoy |
Strażnik 1 (Franz) | Piotr Zgorzelski |
Block | Marcin Scech |
Woźny sądowy | Adwokat Huld | Tomasz Łuczak |
Strażnik 2 (Willem) | Sędzia śledczy | Janusz Lewandowski |
Ksiądz | Rafał Pawnuk |
Inspektor | Wuj Albert | Andrew Robert Munn |
Asystent | Dawid Safin |
Dyrektor kancelarii | Dariusz Hibler |
Głosy zza sceny | Anna Farysej, Gosha Kowalinska, Marcin Scech, Dawid Safin |
Statyści |
Monika Gałczyk Lewicka, Małgorzata Kieć, Maria Krahel, Kateryna Tsebriy, Justyna Zawilińska, Dariusz Hibler, Adam Kacperski, Dawid Safin, Piotr Urban |
Orkiestra Opery na Zamku | |
Dyrygent | Jerzy Wołosiuk |
Inspicjentka | Katarzyna Berowska |